1-Kurban nedir?

Sözlükte yaklaşmak, Allah’a yakınlaşmaya vesile olan şey anlamına gelen Kurban, dinî bir terim olarak, Allah’a yaklaşmak ve O’nun rızasına ermek için ibadet maksadıyla, belirli şartları taşıyan hayvanı usulüne uygun olarak kesmeyi ve bu amaçla kesilen hayvanı ifade eder. Kurban Bayramında kesilen kurbana udhiyye, Hac’da kesilen kurbana ise hedy denir.

 

2-Kurbanın hükmü nedir?

Mezheplerin çoğuna göre (Şafii/Maliki/Hanbeli) udhiyye kurbanı kesmek sünnettir. Hanefî mezhebin-de ise tercih edilen görüş, kurbanın vacip olduğudur. Kurban, -fıkhî hükmü ne olursa olsun, Müslüman toplumların belirli simgesi ve şiarı sayılan ibadetlerden biri olarak asırlardan beri özellikle milletimizin dini hayatında önemli bir yer tutmaktadır. Kurban, bir müslü-manın gerektiğinde bütün varlığını Allah yolunda feda etmeye hazır olduğunun bir nişanesidir.

(Şafiîlere göre, kurban, sadece bir şahıs için sünnet-i ayndır. Bir aile halkı için ise, sünnet-i kifayedir. Ailenin geçimini sağlayan kimse, kurban kesince artık diğerlerinin üzerinden sünnete uyma borcu düşer.)

 

3-Kurbanın dinî dayanağı nedir?

Kurbanın meşru oluşu Kur’an-ı Kerim, Sünnet, İs-lâm âlimleri ve İslâm ümmetinin görüş birliği (icmâ) ile sabit bir ibadettir. Söz konusu ayetler Sâffât, 37/107; Hacc, 22/28,34,36,37 numaralı ayetlerdir.

Hz. Peygamber (s.a.s) de, kurbanı bir ibadet olarak kabul etmiş ve bizzat kendisi de kurban kesmiştir. Hz. Peygamber (s.a.s)’in meşru kılınmasından iti- baren vefat edinceye kadar her yı kurban kestiği bilin-mektedir.

Sahih hadis kaynaklarında yer alan rivayetlerde, Hz. Peygamber (s.a.s), kurban bayramında, Allah katında en sevimli ibadetin kurban kesmek olduğunu, kurbanın kesilir kesilmez Allah katında makbul olaca-ğını ve kurban edilen hayvanın boynuzu, tırnağı da dâhil olmak üzere her şeyininkişinin hayır hasenesi-ne yazılacağını ifade edip; bu ibadetin Allah rızası için yapılmasını tavsiye etmiştir.

Hicretin ikinci yılından itibaren bugüne kadar bü-tün Müslümanların kurban kesmeleri, bu konuda bir icma-ı ümmet olduğunu göstermektedir.

 

4-Kimler kurban kesmekle yükümlüdür?

Akıllı, ergen, dinen zengin sayılacak kadar mal varlığına sahip ve mukim olan her Müslüman kurban kesmekle yükümlüdür. Bu özelliklerin hepsine sahip olan kişi Allah’ın kendisine bahşetmiş olduğu nimetlere şükran ifadesi ve Allah yolunda fedakarlığın nişa-nesi olarak kurban kesmelidir.

 

5-Dini ölçülere göre zengin kimdir?

İster artıcı olsun isterse olmasın temel ihtiyaçlarından ve borcundan başka 80.18 gr. Altın veya bu-nun değerinde para veya eşyaya sahip olan kişi di- nen zengindir.

 

6-Borçlunun kurban kesmesi gerekir mi?

Kurban, zorunlu ihtiyaçları ve borçları dışında belirli miktarda mala sahip olan kişiye vaciptir. Hz. Peygamber (s.a.s) imkan bulduğu halde kurban kesme- yenlerle ilgili ağır ifadeler taşıyan hadisiyle (İbn Mâce, Edâhi, 2), bir taraftan kurban ibadetinin imkan bulma-ya, güç yetirmeye bağlı olduğunu ifade ederken, bir yandan da güç yetirenin kurban kesmesinin gerektiğine işaret etmektedir. Buna göre kurban ibadetiyle yükümlü olabilmek için belli bir malî imkâna sahip ol-mak gerekir. Kişinin malı olmakla birlikte borçlu da ol-sa ve borcu ile asli ihtiyaçları çıktıktan sonra nisap miktarı malı kalsa asli ihtiyaçları çıktıktan sonra nisap miktarı malı kalsa o kişi kurban keser. Fakat temel ihtiyaçları ve borçları için ayıracağı para haricinde bu kadar bir mala sahip olmayan kişinin kurban kesmesi gerekmez.

 

7-Kredi kartıyla kurban satın almak caiz midir?

Kurban kesmekle mükellef olan şahıs, satın alacağı hayvanın bedelini peşin olarak verebileceği gibi, vadeli veya taksitli olarak da verebilir. Bu bağlamda bedelin kredi kartıyla ödenmesi kurbanın sıhhatine engel teşkil etmez. Ancak kredi kartı borcunu, ödeme tarihinde ödemek ve gecikmeden kaynaklanan faizli işleme düşmemek gerekir. Kredi kartı ile taksitli kurban alırken, taksit yapma karşılığında bankaya ilave bir ücret ödenmesi durumunda ise, kesilen kurban geçerli olmakla birlikte, faizli işlem sebebiyle ayrı bir günah söz konusu olur.

 

8-Taksitle kurban alınabilir mi?

Vadeli satış caizdir. Taksit, borcun ödenmesinin belirli birkaç zamana vadeli olarak geciktirilmesidir. Buna göre taksitlendirme yolu ile satın alınan bir ma-la, satın alan sahip olduğuna göre, bu yolla alınan bir hayvanın kurban edilmesinde bir sakınca yoktur.

 

9-Banka kredisiyle kurban kesilebilir mi?

İster vacip olduğu için, isterse nafile olarak kurban kesen birisinin kurbanını peşin alabileceği gibi, borçlanarak da satın alabilir.Bu, kurbanın sıhhatine engel teşkil etmez. Fakat kredi alması durumunda faiz ödeyecekse, faiz verme yasağını işlediği için günaha girmiş olur. Maddi durumu iyi olmayan kişinin böyle yöntemlere başvurması yerine kurban kesmemesi daha uygun olur.

 

10-Bayanlar kurban kesebilir mi?

Hayvan kesiminde, gerekli yeterlilik ve şartları taşıyan kişi bayan olsun, erkek olsun kurban kesebilir.

 

11-Kurbanlık hayvan bayıltılarak kesilebilir mi?

Ölmeden kesilmesi şartıyla, ihtiyaç halinde veya hayvana eziyet vermemek amacıyla kurbanlık hayva-nın uygun tekniklerle bayıltılmasında bir sakınca yoktur. Ancak hayvan henüz kesilmeden, şok etkisiyle ölürse, kurban olmayacağı gibi, eti de yenmez.

 

12-Kurban keserken abdestli olmak şart mıdır?

Kurban kesen kişinin abdestli olması şart değildir. Ancak kurban bir ibadet olduğu için kesen kişinin abdestli olması daha faziletlidir.

 

13-Kurban kesim vakti ne zaman başlar ve biter?

Kurban kesim vakti, bayram namazı kılınan yerler de bayram namazı kılındıktan sonra; bayram namazı kılınmayan yerlerde ise, fecirden (sabah namazı vakti girdikten) sonra başlar. Hanefilere göre bayramın 3. Günü akşamına kadar devam eder. Şâfilere göre ise 4. Günü de kurban kesilebilir. Ancak kurbanın gündüz kesilmesi uygundur. Bayramın birinci günü kesmek daha faziletlidir.

 

14-Teşrik tekbirlerinin dini hükmü nedir, bu tekbirleri kimler ne zaman getirir?

Hz. Peygamber (s.a.s)’in, kurban bayramının arife günü sabah namazından başlayarak bayramın dördüncü günü ikindi namazına kadar, ikindi namazı da dahil olmak üzere farzlardan sonra teşrik tekbirleri getirdiğine dair rivayetler vardır.

Buna göre Hanefilerde tercih edilen görüşe göre arife günü sabah namazından bayramın dördüncü günü ikindi namazına kadar 23 vakit, her farz namazın ardından teşrik tekbiri getirmek, kurban kesmemiş olsa bile kadın erkek her müslümana vaciptir. Teşrik günlerinde kazaya kalan namaz kaza edilirken teşrik tekbirleri de kaza edilir. Teşrik günleri çıktıktan sonra kaza edilmeleri halinde ise tekbir getirilmez. Namaz kaza edilmedikçe tekbirler kaza edilmez. Şâfii mezhebine göre ise teşrik tekbirleri sünnettir.

 

15- Ehl-i kitap olmayan kişinin kestiği kurban helâl midir?

Eti yenen hayvanların etlerinin helal olması için, hayvanı kesecek kimsenin, akıl ve temyiz gücüne sa-hip, Müslüman veya ehl-i kitaptan olması gerkir. Müslüman veya ehl-i kitap olmayan mecûsî, putperest veya ataistin kestiği hayvanın eti helâl değildir. Bu nedenle onun kestiği hayvan da kurban olmaz.

Her ne kadar ehl-i kitabın usûlüne göre kestikleri helâl ise de, kurban, bir ibadet olduğu için onu bir müslümanın kesmesi uygun olur.

 

16- Kurban kestikten sonra şükür namazı kılmanın hükmü nedir? Bu namaz nasıl kılınır?

Esas olarak kurban namazı diye bir namaz yoktur. Ancak kişi nafile namaz kılınması mekruh olmayan bir vakitte, sebepli veya sebepsiz dilediği kadar nafile namaz kılabilir. Kurban kesen kişi de böyle bir ibadeti yapma imkânına kavyuştuğu için Allah’ın verdiği nimete şükür olarak bu namazın dinî bir gereklilik olduğu inancı veya kanaati olmamak kaydıyla- iki rekât nafile namazı kılabilir.   devamı yarın....